. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

قواعد مهم که در هر سامانه آنلاین باید رعایت شود!

قواعد مهم در سامانه آنلاین

قواعد مهم که در هر سامانه آنلاین باید رعایت شود!

سامانه آنلاین چیست؟

سامانه آنلاین به سیستم های نرم افزاری می‌گویند که مجموعه‌ای از خدمات و امکانات را برای کاربران در بستر وب و اینترنت ارائه می‌دهد و آنچه که می‌تواند این نرم افزارها را به یک سامانه فعال تبدیل کند، قابلیت اعتماد و اطمینان آن برای کاربران و تنوع ارائه خدمات است. لذا هنگام راه اندازی یک سامانه اینترنتی مانند سامانه انتخابات، یا سامانه رای گیری آنلاین باید فاکتورهایی را در این خصوص رعایت کنید تا بتوانید در این مسیر موفق شوید. در ادامه بیشتر در خصوص قواعدی که در هر سامانه آنلاین باید رعایت شود را شرح خواهیم داد.

ارائه دهنده خدمات آنلاین کدامند؟

یک سرویس و یا سامانه آنلاین در زمینه‌های مختلفی می‌تواند فعالیت داشته باشد. همانطور که می‌دانید سامانه‌های آنلاین بسیاری در دنیا وجود دارد که با کنترل و نظارت افراد داخل آن شرکت انجام می‌شود. به عنوان مثال داروخانه‌های آنلاین، فروشگاه‌های اینترنتی، وبسایت‌های آموزشی، سایت‌های سرگرمی و بازی و سامانه انتخابات آنلاین و یا وبینار آنلاین از جمله سامانه و وب سایت‌های ارائه دهنده خدمات آنلاین می‌باشد.

در واقع سامانه‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی مانند سامانه رای گیری با اهداف گسترده‌ای ایجاد شده و هر کدام مخاطبان خاص خود را دارد که بخش اعظم ارائه دهنده خدمات آنلاین شامل: ارائه دهنده اخبار، مطالب سرگرمی، خرید الکترونیکی یا همان فروشگاه‌های آنلاین، سایت مالی یا بانکداری الکترونیکی، سایت دولت الکترونیکی، ویکی پدیا، چت روم و یا خدمات پست الکترونیکی باشد.

آیا سامانه‌های رای گیری آنلاین قابل اعتماد هستند؟

چگونه می‌توان به سامانه آنلاین اعتماد کرد؟

اما نکته اینجاست که چگونه می‌توان به سامانه آنلاین اعتماد کرد و از خدمات آنان استفاده نمود. باید بگوییم که پیش از هرگونه اقدامی از طریق سامانه‌های آنلاین بهتر است فاکتورهای زیر را در نظر داشت:

  • ارزش و احترام به حقوق مشتری

این را بدانید که از مهم‌ترین فاکتورهای اساسی در هر سامانه‌ای اولویت دادن به حق و حقوق مشتری است و سامانه ای قابل اعتماد است که اولویتش مشتری باشد زیرا در صورت عدم رضایت مشتری، کلیه‌ی ماهیت، اعتبار و خدمات آن سامانه زیر سوال رفته و در نتیجه به سود آوری نخواهد رسید.

  • حق کپی رایت

حفاظت از حق نشر یا نسخه برداری برای آثار اصلی صاحبان اثر حق کپی رایت گفته می‌شود. رعایت حق کپی و رایت از دیگر مواردی است که در هر سامانه اینترنتی مانند سامانه رای گیری الکترونیکی باید انجام شود زیرا در این صورت به زمان، تلاش و خلاقیت صاحب اثر احترام گذاشته و حق آن را محفوظ کرده ایم بنابراین سامانه آنلاینی که حق کپی رایت نداشته باشد و آن را در دستور کارهای خود قرار نداده باشد، قابل اعتماد نخواهد بود.

  • ضمانت یا گارانتی

گاهی افراد بنا به شدت نیاز خود به یک محصول نیاز دارند که حتی بدون بررسی مسائل ریز و درشت آن سامانه، آن محصول را خریداری کرده و از خدمات سامانه استفاده نمایند اما آنچه که کاربر را تبدیل به یک مشتری بالقوه می‌کند ارائه امکاناتی از جمله گارانتی یا ضمانت آن محصول از سوی سامانه اینترنتی است.

بنابراین اگر بعد از خرید آن محصول و بهره برداری از خدمات سامانه مشکلی پیش آمد آن سامانه بتواند اقداماتی مبنی بر جلب رضایت مشتری انجام دهد و نیاز و مشکلات مشتری را حل نماید. به عنوان مثال در یک سامانه مانند سامانه رای گیری باید ضمانت و پشتیبانی از مشتری پیش از ارائه محصول، حین و یا بعد از آن را داشته باشد.

  • حفظ حریم خصوصی و امنیت

حریم خصوصی و امنیت از دیگر مواردی است که در یک سامانه آنلاین باید رعایت شود زیرا اطلاعات شخصی هر فردی از جمله شماره تماس، آدرس، شماره حساب، نام کاربری و پسووردها مختص خود آن شخص بود و این اطلاعات نباید در دسترس افراد دیگر قرار گیرد زیرا با سوء استفاده از آنان می‌تواند خسارت‌های جدی به کاربر و یا مشتری وارد نماید. 

بنابراین یکی از شرایط قابل اعتماد بودن یک سامانه آنلاین از جمله سامانه انتخابات، حفظ حریم خصوصی و امنیت تمامی افراد موجود در آن سامانه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی برگزاری انتخابات از طریق سامانه رای گیری الکترونیکی مقاله "ویژگی‌های سامانه رای گیری الکترونیکی" را مطالعه کنید.

  • صفحه درباره ما

داشتن صفحه درباره ما در سامانه های الکترونیکی حکم معرفی آن سازمان و یا تیم را دارد که نشان می‌دهد سامانه ای که ادعایی مبنی بر ارائه خدمات و محصولات دارد، باید توضیح دهد که از کجا آمده، از چه سالی شروع به فعالیت کرده و چه هدفی را دنبال می‌کند.

  • صفحه تماس با ما

صفحه تماس با ما در هر سامانه و یا وب سایت آنلاین، شامل اطلاعاتی همچون شماره تماس، آدرس، ایمیل و فرم ارتباط با سامانه جهت ارائه هر گونه پیشنهاد و انتقاد و ارتباط با مدیر سامانه است لذا باید این صفحه در سامانه اینترنتی طراحی و تعریف گردد.

  • صفحه نظرات مشتریان

یکی دیگر از صفحات لازم و ضروری برای جلب اعتماد و اطمینان مشتریان به سامانه آنلاین مانند سامانه رای گیری الکترونیکی، صفحه نظرات مشتریان و کاربران است. در این صفحه امکانی به کاربران اختصاص داده می‌شود تا نشان دهد که آیا این سامانه قابل اعتماد است یا خیر؟

به بیان دیگر اگر در این صفحه مشتریان مدام گله و شکایت داشته باشند نشان از عدم رضایت آنان از خدمات سامانه است و یا اگر کاربران شروع به نوشتن کامنت‌های رضایت بخش کنند می‌توان به این درک رسید که فعالیت شرکت به طور کلی بسیار موثر و مفید است.  لذا برای تکیه و اعتماد کردن به یک سامانه اینترنتی مانند سامانه رای گیری می‌توان صفحه نظرات مشتریان آن وب سایت را مورد بررسی قرار داد.

  • نمادهای اعتماد سامانه

در سامانه‌های آنلاین وجود دو نماد در بخش فوتر سایت بسیار مهم و ضروری است:

  1. نماد اعتماد الکترونیک که در خصوص ایجاد زیر ساخت‌های امنیت به کسب و کارهای اینترنتی اعطا می‌شود.
  2. نشان ملی ثبت ساماندهی به این منظور که وب سایت شما تحت نظارت رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و به جهت احراز هویت مالک وب سایت، سبب اعتماد کاربران به وب سایت و یا سامانه اینترنتی به خصوص سامانه‌های حساس مانند سامانه انتخابات می‌شود.

بنابراین اگر سامانه‌ای این دو نماد را داشته باشد می‌توان به قابل اعتماد بودن و ایمن بودن آن پی‌ برد.

سامانه رای گیری آنلاین چیست؟

سیستم رای گیری به صورت آنلاین برای هدفی خاصی ایجاد شده است تا مردم را قادر به رای گیری و انتخابات در زمینه‌های متعدد جهت انتخاب فرد مناسب برای گروه، حزب و یا سازمان مشخص خود نماید.

بسیاری از احزاب سیاسی، اتحادیه‌های کارگری، دولت، سازمان‌های کلان اداری، مراکز آموزشی از جمله دانشگاه‌ها و یا مدارس می‌توانند از طریق سامانه آنلاین انتخاب، نظرسنجی، پرسشنامه، همه پرسی و وبینار را برگزار کرده تا هدفمندتر در جهت رشد و توسعه سازمان و ارگان خود قدم بردارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه برگزاری انتخابات آنلاین از طریق سامانه انتخابات رای شمار مطالعه و بررسی صفحه "مراحل برگزاری انتخابات آنلاین در سامانه رای شمار چگونه است؟" پیشنهاد می‌شود.

این سامانه جزء یکی از حساس‌ترین سامانه‌های اینترنتی بوده و تمامی موارد بالا از جمله نمادهای اعتماد، حفظ حریم شخصی و امنیت کاربران، صفحات درباره ما، تماس با ما، نظرات کاربران باید در این سامانه وجود داشته باشد.

سامانه انتخابات هوشمند رای شمار تمامی قواعدی که باید در یک سامانه اینترنتی ایمن رعایت شود را دارا بوده و با پیروی از این قواعد حساس و مهم جز برترین و معتبرترین سامانه آنلاین انتخاباتی می‌باشد.

لذا سازمان و ارگان‌هایی که تمایل به برگزاری انتخابات آنلاین، رای دادن اینترنتی، پرسش نامه آنلاین، نظرسنجی، وبینار و اپلیکیشن انتخابات را دارند می‌توانند به راحتی به رای شمار اعتماد کرده و انتخابات خود را با خیال آسوده به سامانه ما بسپارند.

  • توسط: رای شمار
  • بازدید: 1612
  • تاریخ نشر: 1400/03/06

مطالب مرتبط

انتخابات آزاد و منصفانه

انتخابات آزاد و منصفانه

ادامه ...

وظایف و اختیارات

وظایف و اختیارات مجریان در انتخابات آنلاین

ادامه ...

انتخابات آنلاین

حقوق رای دهندگان در انتخابات آنلاین

ادامه ...

تهدیدات امنیتی

رایج‌ترین و خطرناک‌ترین تهدیدات امنیتی

ادامه ...

گواهی SSL

گواهی SSL چیست؟

ادامه ...

امنیت سایبری و محرمانگی در انتخابات آنلاین

امنیت سایبری و محرمانگی در انتخابات آنلاین

ادامه ...

صندوق رای اینترنتی

صندوق‌ رای در بستر اینترنت

ادامه ...

امنیت وب و اهمیت آن

امنیت وب و اهمیت آن

ادامه ...

نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم

نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم و آنلاین

ادامه ...

تفاوت برگزاری انتخابات حضوری با رای گیری آنلاین

تفاوت برگزاری انتخابات حضوری با رای گیری آنلاین

ادامه ...

اپلیکیشن رای گیری آنلاین و رایگان رای شمار

مزایای استفاده از اپلیکیشن رای گیری

ادامه ...

شفافیت در انتخابات

تضمین شفافیت در انتخابات آنلاین

ادامه ...

رمزنگاری در سامانه رای گیری آنلاین

رمزنگاری در سامانه‌ رای گیری آنلاین

ادامه ...

قواعد مهم در سامانه آنلاین

قواعد مهم که در هر سامانه آنلاین باید رعایت شود!

ادامه ...

احراز هویت در سامانه‌های آنلاین راگیری

احراز هویت در سامانه‌های آنلاین راگیری

ادامه ...

نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین

نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین

ادامه ...

آیا سامانه رای گیری آنلاین قابل اعتماد هستند؟

آیا سامانه‌های رای گیری آنلاین قابل اعتماد هستند؟

ادامه ...

سامانه هوشمند رای شمار

سامانه هوشمند رای گیری

ادامه ...

رای گیری الکترونیکی

ویژگی‌های سامانه رای گیری الکترونیکی

ادامه ...

رای گیری الکترونیکی را از کجا شروع کنم ؟

رای گیری آنلاین و الکترونیکی را از کجا شروع کنم ؟

ادامه ...

انتخابات مدارس

انتخابات در مدارس

ادامه ...

سیستم انتخابات

انتخابات، نظرسنجی، همه پرسی

ادامه ...