. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

وظایف و اختیارات مجریان در انتخابات آنلاین

اخبار سایت

وظایف و اختیارات مجریان در انتخابات آنلاین

وظایف و اختیارات

مجریان انتخابات چه کسانی هستند؟

در نهادهای مختلف مانند شرکت ها، تعاونی ها، اصناف، انجمن ها و احزاب، کمیته انتخابات مسئول اجرا و برگزاری انتخابات است. اعضای کمیته معمولا توسط شورا انتخاب می شوند و متشکل از یک مدیر انتخابات، دستیاران آن و ناظرین انتخابات است که به برگزاری شفاف تر و نظارت بر انتخابات در طول مسیر کمک می کنند. کمیته انتخابات موظف است قبل از برگزاری انتخابات تمامی مراحل، نحوه رای گیری، نظارت و شمارش آرا و پس از برگزاری نتیجه انتخابات را به هیئت رئیسه و رای دهندگان توضیح دهد.

وظایف اصلی و کلی کمیته انتخابات عبارتند از:

جمع آوری و ورود اطلاعات انتخابات
مسئولیت اجرای روان انتخابات
ارائه توصیه هایی در مورد بهبود روند انتخابات
تدوین و تصویب استراتژی برای برگزاری انتخابات
فراهم آوردن شرایط یکسان برای تمام کاندیدا
اطلاع رسانی درباره کلیت چگونگی برگزاری
اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مشارکت کنندگان انتخابات در مورد استفاده از سامانه رای گیری

اعضای کمیته انتخابات باید همیشه بی طرف باشند. توصیه می شود آنها از کاندیدا یا رای دهندگان نباشند. اعضای کمیته با توجه به موقعیت خود در کمیته، مسئولیت بخش های مختلف فرآیند انتخابات را بر عهده می گیرند. شاید مهم ترین اصلی که میبایست در انتخاب اعضای کمیته برگزاری انتخابات به آن توجه کرد ذینفع نبودن اعضای آن در انتخابات جاری است. بخشی از مشکلات و اعتراضات رایج در انتخابات، پیرامون ذینفع بودن مسئولین برگزاری مطرح میشود. در ادامه، چند نمونه از وظایف اعضای کمیته برگزاری را باهم بررسی میکنیم.

وظایفی که توسط مجری انتخابات انجام می شود

مسئول انتخابات واجد شرایط بودن رای دهندگان را بررسی می کند، فهرست انتخاباتی را مدیریت می کند و مسئول ارتباطات رای دهندگان است. مسئول انتخابات باید اطمینان حاصل کند که روند انتخابات از نظر قانونی کاملاً محفوظ و مطابق اساسنامه است. او همچنین مسئول اعلام نتایج انتخابات به هیئت رئیسه موقت یا رای دهندگان است.

وظایفی که توسط سیستم رای گیری آنلاین انجام می شود

پیش از پیدایش سامانه های رای گیری انلاین، مسئولیت احراز هویت واجدین شرایط رای دادن را برگزارکنندگان انتخابات بر عهده داشتند. علاوه بر این، انها روند رای گیری را مستند می کردند تا مطمئن شوند که هیچ کس دو بار رای نمی دهد. انها همچنین شمارش آرا را مستند و پرونده نهایی آرا را تنظیم می کردند. تمامی وظایف برگزار کننده انتخابات و اعضای دیگر که مسئول شمارش آرا بودند توسط یک سامانه رای گیری آنلاین به نحو احسن و با شفافیت بالا و درصد خطای پایین انجام می شود.

"اهمیت برگزاری انتخابات توسط یک سامانه انتخابات بی‌طرف"

کمیته انتخابات باید دستورالعمل های بسیاری را برای اطمینان از معتبر بودن انتخابات دنبال کند، نکاتی هر چند ریز که رعایت کردنشان از بروز اتفاقات و شبهه ها جلوگیری می کند. با توجه به حساسیت هر انتخابات، بهتر است اعضای اجرایی در انتخابات ذینفع نبوده و نسبت به نتیجه غایی انتخابات بی تفاوت باشند. سامانه رای گیری رای شمار در راستای فراهم آوردن بستری حرفه ای برای برگزاری انتخابات شفاف و برابر، تمامی زیرساخت ها و ابزار های لازم را در اختیار مجریان انتخابات می گذارد و تیم پشتیبانی در هر مرحله و تا لحظه اختتام انتخابات تیم اجرایی را همراهی می کند.

  • توسط:
  • بازدید: 6811
  • تاریخ نشر: 1401/02/10