به سامانه انتخابات و رای گیری رای شمار خوش آمدید

نظر سنجی آنلاین موثر و مفید

چگونه یک نظر سنجی اینترنتی موثر داشته باشیم؟

نظرسنجی چیست؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که وقتی در یک سایت درحال گشت گذار هستید با گزینه‌هایی روبرو شوید که از شما می‌خواهد راجب موضوعی نظر دهید (نظر سنجی آنلاین)؛ و یا فردی به صورت حضوری از شما درخواست می‌کند که به یک سری سؤالات او پاسخ دهید و نظرات خودتان را بیان کنید (نظر سنجی حضوری)؛ به این صورت شما در یک نظر سنجی شرکت کرده‌اید.

راه‌های بسیار زیادی برای تحقیق و جمع آوری اطلاعات وجود دارد، وبه صورت‌های مختلف می‌توان از کاربران هدف اطلاعات گوناگونی جمع آوری کرد اما راحت‌ترین راه اجرای یک نظر سنجی است. نظر سنجی می‌تواند به عنوان یک مصاحبه کوتاه و یا بحث با افراد در مورد یک موضوع خاص تعریف شود. البته این تعریف کمی مبهم است، بنابراین نیاز است که تعریف بهتری برای نظر سنجی داشته باشیم. نظرسنجی اغلب به معنی جمع آوری اطلاعات جهت بهبود فرآیند کار یک سازمان و شرکت و تحقق اهداف و آمال آن مراکز نیز تعریف می‌شود.

بهترین روش برای کسب اطلاعات، بازخورد برنامه و طرح‌های اجراشده و همچنین بهبود برنامه نظر سنجی است. طراحی و پیاده سازی یک نظر سنجی اینترنتی فرآیندی سیستماتیک جهت جمع آوری اطلاعات در مورد موضوعی خاص است که با مطرح کردن سوالاتی از افراد و سپس بررسی نتایج به دست آمده از طرف پاسخ دهندگان و کاربران انجام می‌گیرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تمایل افراد به انجام اینترنتی امور به دلیل سرعت، دقت و کیفیت بالا باعث شده که علاوه بر انتخابات و را گیری آنلاین، نطر سنجی الکترونیکی و پرسش و پاسخ اینترنتی هم برای مراکز مختلف و سازمان‌های گوناگون انجام گیرد.

مراحل نظرسنجی

این فرآیند دارای پنج مرحله جداگانه می باشد. شکل زیر، فرآیند طراحی و پیاده سازی یک نظرسنجی را نشان می‌دهد:

نظرسنجی که با هدف خاصی طراحی شده، و نتیجه آن تصمیم گیری‌های بعدی را می سازد؛ اطلاعات آن با یکی از روش های زیر به دست می‌آید:

  • تماس با پاسخ دهندگان بالقوه نظر سنجی از طریق سامانه آنلاین و در بستر اینترنت (تلفن، پست الکترونیک، ایمیل، شبکات مجازی)
  • ارائه سوالات نظرسنجی (نوشته شده و آماده از طریق سامانه نظر سنجی اینترنتی)
  • ثبت پاسخ نظر سنجی به صورت الکترونیکی از طریق سامانه نظر سنجی آنلاین

انتخاب هر کدام از گزینه های بالا به اهداف پژوهش و جدول زمانی و بودجه تحقیقات نظر سنجی وابسته می‌باشد.

انواع نظرسنجی

داده‌ها و اطلاعات مربوط به تحقیقات بازار و نظر سنجی‌ها از دو طریق به دست می‌آیند:

1.حضوری

2.الکترونیکی

تعریف نظر سنجی حضوری

نظر سنجی حضوری را نظرسنجی شخصی یا فیس تو فیس (رو در رو) نیز می‌نامند از گذشته تاکنون تمامی نطر سنجی‌ها به صورت کاغذی و حضوری بوده مزایا و معایب خاص خودش را از جمله از دست رفتن زمان و هزینه داشته است که به مرور به دلیل رشد و پیشرفت تکنولوژی کنار رفته و افراد سعی کردند به نظر سنجی اینترنتی روی آورند زیرا علاوه بر افزایش میزان دقت کار توانستند در هزینه و زمان خود صرفه جویی کنند.

تعریف نظرسنجی آنلاین

نظر سنجی آنلاین، روشی مطلوب و محبوب در تحقیقات کسب و کارها است. این روش اساساً همان نظر سنجی آنلاین می‌باشد. یکی از فواید این نوع نظر سنجی‌ها دسترسی ساده‌تر و سریع‌تر به کاربران و نظر دهندگان است که ساختار ساده‌تری نسبت به دیگر روش‌ها برای تجزیه و تحلیل اطلاعات دارد.

تعریف نظر سنجی آنلاین

فواید یک نظر سنجی الکترونیکی موثر چیست؟

نظر سنجی و جمع آوری اطلاعات به کسب و کارها کمک می‌کند تا از نظرات مشتری‌ها نسبت به خود و کسب و کارشان آگاه شوند. می‌توانند از این اطلاعات برای تقویت نقاط ضعف خود در زمینه‌های مختلف و پیشرفت کسب و کارشان استفاده کنند. فرقی نمی‌کند که چه کسب و کاری باشد (داروخانه، فروشگاه، بیمارستان، شرکت‌هاو...). خدمات دهندگان می‌توانند برای اینکه از میزان رضایت مشتریان خود جهت دریافت خدمات یا محصولات آگاه شوند بهتر است که نظر سنجی‌های مختلفی انجام دهند. معمولاً نظر سنجی‌ها به صورت آنلاین و در بستر سامانه نظر سنجی الکترونیکی انجام گردد.

نکات مهم درخصوص داشتن نظر سنجی اینترنتی موثر و مفید:

کارکنان و افراد بالقوه را از نظر سنجی آگاه کرده و تمایل به شرکت در آن ها را ایجاد کنید.

داشتن طیف گسترده‌ای از اعضا سازمان، شرکت و غیره برای نظر سنجی اینترنتی می‌تواند به رشد سازمان شما کمک کند. کوچک نگه داشتن دایره مشارکت در نظر سنجی اینترنتی، افراد قوی را برای شرکت در سامانه نظر سنجی آنلاین محدود می‌کند درنتیجه بازخورد خوبی را هم نمی‌توانید بگیرید. بنابراین دایره مشارکت افراد برای شرکت در نظر سنجی آنلاین را گسترش دهید تا نقطه قوت و ضعف سازمان مشخص گردد.

از یک انتخابات عادلانه و بی طرف اطمینان حاصل کنید.

یکی از فواید داشتن یک نظر سنجی اینترنتی مؤثر از طریق سامانه آنلاین این است که در طول مراحل آن امکان تقلب به هیچ وجه وجود ندارد بنابراین نظر سنجی از طریق سامانه الکترونیکی به شما کمک می‌کند تا از شر شکایت در مورد روند انتخابات و یا تقلب خلاص شوید و همه از نظر سنجی آنلاین خود اطمینان داشته باشند.

مشارکت تمامی افراد سازمان در نظر سنجی الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در یک نظر سنجی اینترنتی رعایت کنید این است که این اطمینان را حاصل نمایید که هیچ یک از اعضای سازمان شما از توانایی رأی دادن و اظهار نظر محروم نیستند.

چگونه سوالات نظر سنجی اینترنتی طراحی کنیم؟

طراحی سؤالات نظر سنجی آنلاین می‌تواند در نتیجه نهایی بسیار تأثیر گذار باشد. با رعایت این موارد می‌توانید سؤالات نظر سنجی الکترونیکی موثری داشته باشید:

۱. از زبان ساده و مستقیم استفاده کنید.

سؤال شما باید کوتاه، ساده و روشن باشد. از به کار بردن کلمات بزرگ، کلمات پیچیده و کلماتی که می‌توانند چندین معنی داشته باشند خودداری کنید.

۲. دقیق باشید.

برخی از مفاهیم ممکن است برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشند. سعی کنید سوالاتتان کاملاً دقیق و شفاف باشد یعنی هر چقدر سوالتان دقیق‌تر باشد بازخورد بهتری خواهید داشت.

۳. ایده های بزرگ را به چند سوال تقسیم کنید.

اگر سوالی پیچیده و گسترده به نظر رسید باید آن را به چندین سؤال ساده‌تر و قابل درک تر تبدیل نمایید.

4.عدم پرسیدن سوالات نفودی

 از سوالات جهت دار و قابل نفوذ به تغییر خط فکری کاربر در سامانه نظر سنجی اینترنتی خودداری نمایید.

5.درمورد یک موضوع سوال بپرسید.

در هرسوال درباره یک موضوع سوال بپرسید و از پرسیدن سوالات دو وجهی خودداری نمایید.

6.از سوالات مقیاسی استفاده کنید.

یک روش ساده برای داشتن یک نظر سنجی عالی، تغییر دادن سوالات بله یا خیر به سوالات چند گزینه‌ای مقیاسی است. مثلا حدود درصدی برای پاسخ به سوال انتخاب کنید یعنی از کاربر بخواهید از 20 تا 70 درصد به سوال مورد نظرتان پاسخ دهند.

نتیجه گیری:

سامانه رای شمار به شما کمک می‌کند که نظرسنجی‌های مورد نظرتان را به صورت آنلاین ایجاد کنید، آن را در جامعه هدفتان انتشار دهید و نتیجه را در قالب‌های مشخص‌تر و دقیق‌تری بررسی و مشاهده کنید. رأی شمار این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید یک نظر سنجی الکترونیکی مؤثر و مفید در خصوص تحقق اهداف شرکت و یا سازمانتان داشته باشید.

  • توسط:
  • بازدید: 272
  • تاریخ نشر: 1399/10/03

مطالب مرتبط