. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم و آنلاین

اخبار سایت

نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم و آنلاین

نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم

برگزاری یک انتخابات سالم و آنلاین علاوه بر مسئولیت های سنگینی که دارد، در صورت رعایت نکردن نکات پایه می‌تواند در فرایند اجرای انتخابات تاثیر منفی بگذارد و در مواردی انتخابات را باطل کند. در این مطلب تلاش می‌‌کنیم نحوه اجرای یک انتخابات سالم و دقیق را بررسی کنیم.

" نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین"

برای داشتن یک انتخابات سالم باید چه کار کرد؟

بسیاری از نکاتی که می‌توانند در برگزاری یک انتخابات سالم و موثر واقع شوند، در حقیقت قبل از انتشار یک انتخابات اجرا می‌شوند. به طور کلی تمامی‌ موارد در عین اهمیت بالایی که دارند بسیار ساده و قابل انجام هستند.

  • مسئول برگزاری انتخابات

برای برگزاری یک انتخابات سالم ابتدا به سراغ مسئول برگزاری می‌رویم. مسئول برگزاری انتخابات نباید خود در انتخابات ذینفع باشد. به عبارتی دیگر، مسئول برگزاری نباید خود کاندیدا باشد یا به هر طریقی از نتیجه انتخابات منتفع باشد.

  • جمع آوری اطلاعات انتخابات

برای آنکه دقت انتخابات را بالا ببریم و یک انتخابات سالم و موثر داشته باشیم، از چند هفته مانده به انتخابات شروع به جمع آوری اطلاعات انتخابات می‌کنیم و ترجیحا آنان را دسته بندی می‌کنیم: اطلاعات پایه (عنوان انتخابات، تاریخ برگزاری، حق رای، ناظرین)، اطلاعات داوطلبین و کاندیدای انتخابات (عکس، رزومه، برنامه انتخاباتی)، اطلاعات رای دهندگان و مشارکت کنندگان. سپس تمام اطلاعات را با دقت وارد سیستم می‌کنیم.

  • اطلاع رسانی

اطلاع رسانی شاید مهم ترین عاملی باشد که بسیاری از مسئولین اجرایی از آن چشم پوشی می‌کنند و تاثیر آن در برگزاری یک انتخابات سالم و با کیفیت را نادیده می‌گیرند. مشارکت یک انتخابات پیوند مستقیمی‌ با اطلاع رسانی دارد.

 به عنوان مثال در یک انتخابات آنلاین اطلاع رسانی می‌تواند شامل چند مرحله باشد. ابتدا ایجاد یک گروه در یکی از پیامرسان ها برای به اشتراک گذاری اطلاعات انتخابات آنلاین حیاتی است.

" قواعد مهم که در هر سامانه آنلاین باید رعایت شود!"

  • معرفی سامانه انتخابات آنلاین

مورد مهم دیگر در خصوص داشتن انتخابات سالم و آنلاین، معرفی سامانه انتخابات آنلاین در گروه است. این مورد از آنجایی حائز اهمیت است که بسیاری از رای دهندگان آشنایی کمی‌ با سامانه‌های رای گیری آنلاین دارند و نحوه رای دادن، برگزاری انتخابات آنلاین و اعتماد به یک سیستم رای گیری آنلاین برایشان آسان نیست.

 برای برطرف کردن این موضوع می‌توان با به اشتراک گذاشتن نحوه ساز و کار سامانه انتخابات آنلاین، نحوه مشارکت رای دهندگان، ارسال پیامک اطلاع رسانی، منتشر کردن لینک تبلیغات کاندیدا و پیشینه‌ای از سامانه الکترونیک و مشتریان آن در اختیار رای دهندگان قرار داد.

  • برابری شرایط در انتخابات حضوری

نکته مهم دیگر این بار در انتخابات حضوری است و آن هم برابری شرایط در انتخابات حضوری است و البته امری بسیار سخت و پیچیده می‌باشد. در واقع تلاش برای مساوی قرار دادن شرایط انتخابات برای رای دهندگان و کاندیدا است؛

حضور داشتن نماینده کاندیدا در هنگام رای گیری و شمارش آرا، رسیدگی به شکایات احتمالی و شمارش مجدد، اجتناب از بروز خطای انسانی و بسیاری موارد دیگر است.

اما یکی از مزیت‌های استفاده از سامانه رای گیری آنلاین کنار گذاشتن بسیاری از مشکلات موجود در برگزاری حضوری انتخابات است. با شمارش سیستمی‌ آرا، احراز رای دهندگان به طور هوشمند و حق رای یکسان برای همه تمامی‌ مشکلات انتخابات حضوری را برطرف کرده است که همین امر فاکتور بسیار مهمی برای داشتن انتخابات سالم و ایمن است.

برای اجرای دقیق و موثر انتخابات، توجه داشتن به جمع آوری اطلاعات، فراهم آوردن شرایط یکسان برای همه و اطلاع رسانی‌های مکرر و با هدف میزان مشارکت در انتخابات را بالا می‌برد. درصد مشارکت بالا میزان موفقیت یک انتخابات و مقبولیت آن را در میان رای دهندگان و مخاطبانش نشان می‌دهد.

  • توسط:
  • بازدید: 1868
  • تاریخ نشر: 1400/04/24