. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

صندوق‌ رای در بستر اینترنت

اخبار سایت

صندوق‌ رای در بستر اینترنت

صندوق رای اینترنتی

برای شهروندان اکثر کشورها، روز انتخابات مستلزم حضور و رفتن به محل رای گیری انتخابات است، که مشکلاتی از جمله :انتظار در صف، ثبت نام و به طور کلی هدر رفتن زمان و هزینه را به همراه دارد. زیرا افراد باید به صورت حضوری در انتخابات حاضر شوند و در کاغذهای مخصوص، رای خود را نوشته و در صندوق آرا بی‌اندازند.

اما در رای گیری اینترنتی کامپیوترها به صندوق‌های رای تبدیل شده و به جای اینکه افراد در صف‌های طولانی قرار بگیرند می‌توانند در منزل، محیط کار و هرجای دیگری که هستند از طریق پلت فرم‌های مشخص شده در انتخابات آنلاین خود شرکت کنند که در اینجا سیستمی که با آن در انتخابات شرکت می‌کنید، حکم صندوق رای را خواهد داشت.

اولین انتخابات آنلاین در کدام کشور برگزار شد؟

کشور استونی واقع در اروپای شرقی، از سال 2002  سیستم رای گیری الکترونیک خود را ایجاد و اولین بار در سال 2005 برای انتخابات شورای حکومت محلی از آن استفاده کرده و اکنون برای انتخابات شهرداری و پارلمانی نیز از آن استفاده می‌شود. لذا غرفه‌های رای گیری تبدیل به کامپیوترهای شخصی شده و افراد با یک کلیک در بستر اینترنت با درجه کیفیت، امننیت و شفافیت بالا آرای خود را به ثبت رسانده‌اند.

در چه کشورهایی از سامانه رای گیری استفاده می‌شود؟

درخصوص برگزاری انتخابات الکترونیکی پس از استونی به عنوان اولین کشور برگزاری انتخابات آنلاین به صورت کشوری در دنیا، می توان به هلند و هند اشاره کرد. هلند و هند و در مقایسه با سایر کشورها، سابقه دیرینه‌تری در رای گیری الکترونیکی دارند.

کشور بلژیک هم در سال 1991 در دو منطقه با استفاده از ماشین‌های رای گیری انتخابات الکترونیکی برگزار کرد. برزیل نیز به صورت آزمایشی از سال 1991 در ایالت سانتا کاترینا رای گیری الکترونیکی خود را آغاز کرده است.

در ادامه باید گفت که ایرلند در سال 2002 با خرید ماشین‌های رای گیری به مبلغ 50 میلیون دلار، نروژ در سال 2003 با ماشین‌های الکترونیکی رای گیری با صفحه لمسی، ایتالیا در سال 2006 به صورت آزمایشی، استرالیا در سال 2007 با رای گیری اینترنتی از جمله کشورهایی بودند که برگزاری انتخابات اینترنتی را به حضوری ترجیح داده و سعی بر عملی شدن این موضوع کردند.

انتخابات در ایران برای اولین بار در چه دوره‌ای برگزار شد؟

مردم ایران برای اولین بار در واقعه تحریم تنباکو، به طور فراگیر وارد مشارکت در صحنه تصمیمات سیاسی شدند و در اولین انتخابات در دوره قاجار مشارکت کردند. اما اکنون از طریق سامانه‌ آنلاین رای گیری در پلتفرم‌های مختلف مانند وب سایت، وب اپلیکیشن و اپلیکیشن موبایل توانایی مشارکت در انتخابات و رای گیری آنلاین را در هر جایی که باشند، دارند.

 برگزاری انتخابات از طریق سامانه آنلاین رای گیری در کشور برای سازمان، شرکت و ارگان‌های دولتی و خصوصی بسیاری بدون هیچ گونه خطا و اشکالی در حال انجام است. بنابراین در انتخابات آنلاین سیستم شخصی و یا گوشی تلفن همراه هر فردی، همان حکم صندوق رای را دارد که می‌تواند رای خود را در آنجا ثبت نماید.

تفاوت انتخابات آنلاین با حضوری

  • در انتخابات حضوری هر فردی باید آرای خود را در صندوق رای بی اندازد اما در انتخابات آنلاین کامپیوتر شخصی و یا گوشی تلفن همراه همان حکم صندوق را دارد.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه در انتخابات آنلاین در مقایسه با حضوری
  • بالا بودن امنیت و صحت انتخابات از نوع اینترنتی در مقایسه با حضوری
  • بالا بودن میزان مشارکت در انتخابات آنلاین
  • کاهش آمار تقلب در انتخابات آنلاین

"تفاوت برگزاری انتخابات حضوری با رای گیری آنلاین"

صندوق‌های رای چیست؟

صندوق‌های رای امکان برگزاری یک انتخابات محرمانه را فراهم می‌کند، جایی که رای دهندگان می‌توانند به صورت محرمانه رای خود را به صندوق بیاندازند.

هنگام ورود رای دهنده به محل اخذ رای، صلاحیت وی قبل از اجازه رای دادن در یکی از غرفه‌های رای گیری بر اساس لیست رای گیری بررسی می‌شود. پس از رای دادن، رای دهنده، رای خود را در صندوق رای قرار می‌دهد، که توسط مدیر انتخابات مهر و موم شده و بازرسی شده است.

رای گیری از طریق صندوق‌رای

اجرای انتخابات با صندوق رای یا همان انتخابات حضوری، مستلزم وجود یک محل اخذ رای مناسب، غرفه رای گیری و همچنین صندوق رای برای حفظ محرمانه بودن رای است.

علاوه بر این، به تعدادی افراد (خانم و آقا) به صورت داوطلبانه به عنوان متصدی یا مسئول برگزاری انتخابات نیاز است تا اطمینان حاصل شود که انتخابات تا حد ممکن درست برگزار می‌شود تا درصورت وجود اشکال و یا سوالی در ذهن رای دهندگان این افراد بتوانند به آن پاسخ دهند و رای دهندگان را راهنمایی کنند.

"تضمین شفافیت در انتخابات آنلاین"

چهار حقیقت درباره صندوق‌ رای

صندوق‌های رای می‌توانند موضوعات بحث برانگیزی باشند و حتی گاهی اوقات به عنوان تقلب در انتخابات مقصر شناخته شوند. قوانین و مقررات مختلفی برای جلوگیری از این امر وجود دارد. این مقررات در سطح بین المللی، منطقه‌ای و بین سازمان‌ها متفاوت است، اما در همه آنان برخی ویژگی هایی وجود دارد که باید در نظر داشت:

  • ارتفاع جعبه در داخل باید به طور معمول حدود 90 سانتی متر و فاصله بین دیوارهای روبرو حداقل 35 سانتی متر باشد.
  • بالای صندوق رای باید دارای شکافی به عرض بیش از 2 سانتی متر نباشد.
  • صندوق رای باید قفل شده و مهر و موم شود.
  • صندوق رای باید درپوش داشته باشد.

صندوق رای اینترنتی چیست؟

شرکت در انتخابات آنلاین به این صورت است که رای دهندگان بدون حضور در محل رای گیری و قرار گرفتن در پای صندوق‌های رای می‌توانند از طریق سامانه، لپ تاپ و یا تلفن همراه خود که در اینجا حکم همان صندوق رای را دارد در انتخابات شرکت کنند و پس از بررسی رزومه و اطلاعات کاندیداها به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

  • توسط:
  • بازدید: 5258
  • تاریخ نشر: 1400/05/14