. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین

اخبار سایت

نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین

نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین

شاید سال گذشته کمتر کسی تصور می‌کرد  سرویس‌های آنلاین در شرایط حساس به نقطه عطفی تبدیل شوند و بسیاری از نیازهای ما را برطرف کنند؛ از نیازهای حیاتی مانند تأمین مایحتاج تا سرگرم کردن. اما اکنون این سامانه‌های آنلاین تقریبا توسط هر کاربری که به اینترنت دسترسی داشته باشد به راحتی قابل استفاده است و حیطه های مختلفی را در بر می‌گیرد.

با توجه به ورود سریع جامعه بشری به عرصه جدید تکنولوژی‌های آنلاین و جایگزین شدن تدریجی برخی سرویس‌ها با نمونه آنلاین آن، شبهاتی در خصوص استفاده از مشابه آنلاین آن به وجود می‌آید. یکی از مواردی که دستخوش تغییر شده است، نحوه برگزاری انتخابات آنلاین و در بستر سامانه رای گیری الکترونیکی است که با شکل سنتی آن تفاوت‌های عمیقی دارد. این تحول نیازمند توجه به نکاتی است تا فرایند برگزاری به نحو احسن انجام شوند.

بیشتر بخوانید:

مراحل اجرای انتخابات آنلاین در سامانه هوشمند رای شمار

نکات برگزاری انتخابات آنلاین

در ادامه به معرفی برخی از نکات مهم برگزاری انتخابات آنلاین می‌پردازیم:

  • اطلاعات انتخابات

نکته اولی که در برگزاری انتخابات آنلاین حائز اهمیت است، جمع آوری اطلاعات مورد نیاز انتخابات ( عنوان، تاریخ برگزاری، مشخصات کاندیدا و رای دهندگان و...) حداکثر تا یک هفته قبل از شروع رای گیری و سپس تعریف آنان در سامانه را گیری است. وجود یک بازه هفت روزه به مسئول برگزاری امکان بازدید مجدد و ویرایش اطلاعات را می‌دهد.

  • احراز هویت

نقش احراز هویت در سامانه انتخابات تحت وب در ایجاد اعتماد و به عنوان برچسب اطمینان بسیار پررنگ است. احراز اولیه توسط مسئول برگزاری انتخابات با تعریف رای دهندگان در سیستم صورت می‌گیرد. مرحله بعد احراز توسط سامانه رای گیری است که نوع این احراز نیز مطابق انتخاب برگزار کننده (شماره موبایل، ایمیل یا یک کد مشخص) انجام می‌شود.

  • ویرایش

ویرایش اطلاعات انتخابات با در نظر گرفتن خطای انسانی امری بدیهی  بوده و بهترین زمان برای ویرایش اطلاعات تا ساعاتی قبل از شروع انتخابات آنلاین است. طبق قوانین منطقی، ویرایش، حذف یا اضافه کردن کاندیدا و رای دهندگان در حین رأی گیری تخلف محسوب می‌شود و انتخابات از درجه اعتبار ساقط می‌شود؛ بدین منظور سیستم به طور خودکار از اعمال هرگونه تغییر پس از انتخابات جلوگیری می‌کند.

  • اطلاع رسانی

تمامی رای دهندگان برای شرکت در انتخابات نیاز به آمادگی و آشنایی با سیستم رای گیری دارند. با دعوت به مشارکت و به اشتراک گذاشتن فایل‌های راهنما و ارائه توضیحات درباره سامانه، افرادی که آشنایی کمتری با سیستم‌ها دارند و استفاده از آنها برایشان کمی دشوار است نیز در هنگام رای گیری الکترونیکی یا همان انتخابات آنلاین در سامانه رای گیری با مشکلی مواجه نمی‌شوند و در نهایت درصد مشارکت در انتخابات آنلاین به حداکثر می‌رسد.

  • سامانه رای گیری

مشارکت از طریق این سامانه برای رأی دهنده و مسئول برگزاری منفعت بسیاری دارد. از جمله این منافع، یک مرحله احراز اضافی برای مشارکت است که امکان تقلب را به هر شکل مسدود می‌کند و امنیت انتخابات آنلاین را به حداکثر می‌رساند. سهولت مشارکت، مشاهده سوابق انتخابات و مشاهده نتیجه نهایی انتخابات از امکاناتی هستند که سامانه فراهم می‌آورد.

  • ثبت اعتراض

اگر در حین برگزاری انتخابات فردی به فرایند برگزاری، نبود نامش در لیست رأی دهنده یا کاندیدا معترض بود، می‌تواند با رجوع به مسئول برگزاری اعتراض خود را ثبت کرده و مسئول برگزاری با در میان گذاشتن موضوع میان ناظران انتخابات تصمیم نهایی را می‌گیرد.

و در آخر اینکه توجه به نکات ذکرشده در این مقاله به ما در استفاده بهینه از سامانه‌های آنلاین کمک می‌کند و همچنین این سامانه‌ها نقش به سزایی در صرفه جویی هزینه‌ها و پویشی برای کمک به محیط زیست نیز می‌باشند.

  • توسط:
  • بازدید: 1981
  • تاریخ نشر: 1399/09/18