به سامانه انتخابات و رای گیری رای شمار خوش آمدید

نظر سنجی آنلاین

نظر سنجی‌های آنلاین چیست؟

نظر سنجی آنلاین، نظر سنجی است که در آن شرکت کنندگان با تکمیل مجموعه‌ای از سؤالات در یک صفحه وب  پاسخ‌ها را از طریق سامانه نظر سنجی آنلاین ثبت می‌کنند و آن‌ها را برای درخواست کننده فرم نظر سنجی ارسال می‌کنند. طراح نظر سنجی آنلاین می‌تواند، پاسخ‌ها را برای همه و یا گروهی از افراد منتخب باز و قابل دسترس نگه دارد. نظر سنجی‌های آنلاین گزینه‌ای انعطاف پذیر، راحت و با صرفه جویی در زمان و هزینه است که افراد با مشارکت در آن و پاسخ به سؤالات می‌توانند افکار و دهنیت خود را در یک خصوص ارائه دهند تا صاحبان آن نظر سنجی اعم از شرکت‌ها، مؤسسات و ارگان‌های دولتی و خصوصی با ذهنیت کارمندان، مشتریان، صاحبان کسب و کار و همکاران خود آشنا شده و از پاسخ‌های داده شده توسط آنان در نظر سنجی، برای پیشبرد اهداف شرکت و ارتقاء سطح کیفیت امور و خدمات، استفاده کنند.

تعریفی ساده‌تر: نظر سنجی‌ها برای درک افکار عمومی ایجاد شده‌اند و به آن دسته از افرادی ارائه می‌شود که در تعمیم نظر کل آن سازمان و یا شرکت تأثیرگذار باشند.

چرا از نظرسنجی آنلاین استفاد می کنیم؟

جمع آوری داده‌های زیاد با منابع کمتر          

ایجاد نظر سنجی آنلاین واقعاً یکی از سریعترین روش‌های جمع آوری بازخورد و نظر است. برای ایجاد یک نظر سنجی الکترونیکی فقط چند کلیک طول می‌کشد. این روش در مقایسه با سایر روش‌های تحقیق در بازار، داده‌ها را از منابع بسیار کم جمع آوری می‌کنند. بعلاوه، به دلیل عدم ورود اطلاعات در زنجیره مراحل، احتمال اینکه هرگونه اشتباه ورودی و عدم دقت در نتایج ایجاد شود، کم است.

دریافت بازخورد سریع

نظرسنجی‌های آنلاین به شما کمک می‌کنند برای هر ایده یا رویدادی، بازخوردی دریافت کنید. بنابراین، درنهایت می‌توانید تصمیماتی بگیرید که با داده‌های قوی پشتیبانی می‌شوند. این احتمال موفقیت شما را افزایش می‌دهد و اقدامات آینده شما را استراتژیک می‌کند.

از داده‌های جمع آوری شده در نظر سنجی آنلاین، می‌توان برای تهیه گزارش و تجزیه و تحلیل و بهبود ارائه خدمات در زمان واقعی استفاده کرد. وقتی یک نظر سنجی آنلاین ایجاد می‌کنید درواقع پیامی را منتقل می‌کنید که نظرات آن مهم و تأثیر گذار بر امور کاری است. نظر سنجی‌های آنلاین می‌توانند نتایج فوری را به پاسخ دهندگان ارائه دهند، همچنین ایده روشنی به آن‌ها می‌دهد که نظر آنها در مقایسه با جمعیت بیشتری از افراد در یک امور خاص چگونه است؟

دسترسی به مخاطبان گسترده‌تری

نظر سنجی آنلاین، به لطف اینترنت، به آسانی توزیع و پاسخ داده می‌شود. ممکن است شرکت شما در تهران باشد اما برخی افراد در خارج از محیط شرکت و یا در هر جایی از دنیا می‌توانند از طریق بستر اینترنت با پاسخ به نظر سنجی اینترنتی، در این امر مشارکت داشته باشند.

توزیع و پاسخگویی آسان

نظر سنجی‌های آنلاین می‌توانند از طریق وب سایت، رسانه‌های اجتماعی، تلفن‌های هوشمند، کد QR یا ایمیل توزیع شوند. برای جاسازی آن ها در وب سایت، فقط به تعبیه یک قطعه کد احتیاج دارد. اشتراک در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از ابزار نظر سنجی آنلاین نیز ساده‌تر است، فقط کافیست روی یک دکمه کلیک کنید و پیام خود را ارسال کنید. نظر سنجی اینترنتی شامل یک سؤال است که می‌تواند یک سؤال تک گزینه‌ای یا چند گزینه‌ای باشد که پاسخ دادن به یک سؤال به سختی چند ثانیه طول می‌کشد، بنابراین نیازی به تلاش زیاد شخص پاسخ دهنده نیست.

تجزیه و تحلیل آسان

بیشتر ابزارهای رایگان ایجاد نظرسنجی آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که داده‌ها را به صورت نمودار، نمودار میله‌ای، نمودار دایره‌ای و موارد دیگر ارائه دهید بنابراین می‌توانید نتایج نظرسنجی‌های مختلف را مقایسه کنید، تجزیه و تحلیل متن را انجام دهید و فیلترهایی را ایجاد نمایید.

برای آگاهی بیشتر از فواید استفاده از نظر سنجی بررسی و مطالعه مقاله " فواید نظرسنجی و پرسش نامه آنلاین" پیشنهاد می‌گردد.

موارد معمول استفاده از نظر سنجی آنلاین 

 

انتخابات

شرکت‌های رسانه‌ای یا احزاب سیاسی می‌توانند قبل از انتخابات مقدماتی یا ریاست جمهوری از ابزار رأی گیری آنلاین استفاده کنند تا تصور کنند که چه کسی در بین همه نامزدها محبوبیت بیشتری دارد. با نظر سنجی‌ها می‌توان تصور منصفانه‌ای از احتمال پیروزی در انتخابات داشت.

ورزش ها

بسیاری از افراد ورزش را دنبال می‌کنند بنابراین، سازمان‌ها از رویدادهای ورزشی استفاده می‌کنند تا با مخاطبان خود درگیر شوند و تصمیمات شغلی بگیرند. به عنوان مثال در طول مسابقات فیفا، شرکت‌هایی مانند نایک و آدیداس می‌توانند در وب سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر نظر سنجی را برای پیش بینی برنده جام برگزار کنند. چنین تاکتیک‌هایی واقعاً می‌توانند به مشاغل کمک کنند تا با مشتریان خود درگیر شوند و رابطه خوبی با آنان برقرار نمایند.

تحصیلات

وب سایت‌های گسترده دوره‌های آنلاین، مؤسسات غیر انتفاعی یا علمی کاربردی و یا به طور کل دانشگاه‌ها می‌توانند یک نظر سنجی آنلاین سریع انجام دهند تا بفهمند آیا دانشجویان از برنامه درسی، نحوه تدریس اساتید و به طور کلی از این ترم خود راضی هستند یا خیر؟!

ویژگی‌های یک نظر سنجی آنلاین خوب و استاندارد

نظر سنجی اینترنتی

طراحی سوالات درست

اگرچه تعریف " سؤالات درست" ذهنی است، اما باید در طراحی آنان ریزتر شد که یکی از بهترین روش طراحی سؤالات این است که از پرسیدن سؤالات حساس پرهیز شود به بیان دقیق‌تر سوالاتی که ممکن است به احساسات یا عقاید مذهبی کسی آسیب برساند، خودداری گردد و در عوض از کلماتی استفاده کنید که معنی را به وضوح منتقل می‌کنند.

سؤالات نظر سنجی را به گونه‌ای بیان کنید که اطلاعات دقیق مورد نیاز شما را استخراج کرده و از احتمال پاسخ مبهم جلوگیری کند. گزینه‌ها نیز باید به طور متقابل از هم جدا باشند. در صورتی که فکر می‌کنید پاسخ دهنده نمی‌تواند پاسخ شفافی را انتخاب کند، به او گزینه‌ای بدهید تا عدم قاطعیت خود را بیان کند. از کلمات اختصاری و ناشناخته نیز هرگز استفاده نکنید.

با مخاطب ارتباط برقرار کنید.

یک نظر سنجی آنلاین خوب باعث جلب توجه مخاطبان می‌شود یعنی ظاهر و سبک طراحی سؤالات طوری باشد که توجه مخاطب را جلب کند و به او انگیزه‌ای برای مشارکت بدهد، همچنین پاسخگویی به سؤالات باید تجربه‌ای بی دردسر و سرگرم کننده برای مخاطب باشد. نکته مهم دیگر اینکه نظر سنجی‌های آنلاین URL های خود را باید به گونه‌ای تنظیم کنند که خواناتر و معنی دارتر باشند، اگر URL ها به صورت متن ساده و از طریق ایمیل به اشتراک گذاشته شوند، کاربر پسندتر خواهند بود.

هدفمند باشد.

نظر سنجی آنلاین باید در محلی نمایش داده شود که برای همه دستگاه‌ها به راحتی در دسترس، قابل اجرا و پاسخگو باشد. بهترین راه برای دریافت پاسخ بیشتر به نظر سنجی اینترنتی، قرار دادن آن‌ها به صورت تاکتیکی در وب سایت شماست. یکی دیگر از راه‌های عالی برای جلب توجه و نمایان شدن بیشتر، به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی آن هم در زمان اوج استفاده است.

به خوبی توزیع شده باشد.

راه عالی دیگری برای بودن در مرکز توجه وجود دارد که آن هم، به اشتراک گذاشتن نظر سنجی‌های زنده در شبکه‌های اجتماعی و در زمان اوج استفاده از آنان توسط کاربران است. زیرا اشتراک نظر سنجی‌های آنلاین از طریق شبکات اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام میزان پاسخ را افزایش می‌دهد. مردم اغلب اوقات فراغت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و از این رو بد نیست که به سوالی پاسخ دهند که فقط به چند کلیک نیاز دارد.

انگیزه جهت مشارکت

یکی از راه‌های جلب توجه مردم و مشارکت در شبکه‌های اجتماعی، دادن انگیزه به مخاطبان است. جدا از مشارکت رایگان در نظر سنجی اینترنتی، که به خودی خود یک عامل محرک برای مشارکت و پاسخگویی است، می‌توانید کارت هدیه‌ای را نیز برای اولین شخصی که به سؤال نظرسنجی پاسخ می‌دهد ارائه دهید.

برای آشنایی بیشتر با داشتن یک نظر سنجی آنلاین و موثر مطالعه مقاله " چگونه یک نظر سنجی اینترنتی موثر داشته باشیم؟" پیشنهاد می‌شود.