. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

رمزنگاری در سامانه‌ رای گیری آنلاین

اخبار سایت

رمزنگاری در سامانه‌ رای گیری آنلاین

رمزنگاری در سامانه رای گیری آنلاین

رمزنگاری چیست؟

تاریخچه رمزنگاری به زمان روم و یونان باستان باز می‌گردد زیرا در آن زمان برای پنهان نگه داشتن اطلاعات مهم، نوشته‌هایشان را مطابق با جدولی که درست کرده بودند، رمزنگاری کرده و به جای حروف از اعداد استفاده می‌کردند تا برای همگان قابل تشخیص و شناسایی نباشد.

رمزگذاری Encryption به فرآیندی می‌گویند که می‌تواند هر نوع داده‌ای، از جمله پیام متنی، صوت و ویدیو را با استفاده از یک عبارت که کلید نام دارد رمزنگاری کند، کلید درواقع رشته تصادفی از کاراکترها است که تولید می‌شود و کاملا منحصربه فرد است و نحوه عملکرد آن به این صورت است که فرستنده با استفاده از کلید اقدام به مخفی کردن اطلاعات یا پیام کرده و گیرنده با در دست داشتن کلید قادر به رمزگشایی و خواند محتوای پیام می‌کند.

آموزش رمزنگاری

در مبحث آموزش رمزنگاری بهتر است در ابتدا با عبارات و اصطلاحات آشنا شویم تا به درک بهتر و بیشتری نسبت به رمزگذاری و یا Encryption دست یابیم و سپس اقدام به آموزش و در آخر پیاده سازی آن کنیم.

  • کلید (Key):

 کلید درواقع رشته‌ای تصادفی از بیت هاست که برای به هم ریختن یا رمزنگاری (Encryption) و مرتب کردن یا همان رمزگشایی (Decryption) استفاده می‌شود. کلیدها کاملاً اختصاصی بوده و به صورت تصادفی ایجاد می‌شود تا به راحتی قابل تشخیص و پیش بینی نباشد لذا هر چه این رشته بیتی بلندتر باشد شکستن آن و یا همان رمزگشایی آن دشوارتر بوده و امکان هک و لو رفتن آن وجود ندارد.

  • رمز (Cipher):

رمز درواقع الگوریتمی است که برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها استفاده می‌شود و خود الگوریتم هم سلسله مراتبی است که در فرآیند رمزنگاری استفاده می‌شود.

  • الگوریتم رمزنگاری (Algorithm):

الگوریتم رمزنگاری انواع مختلفی دارد که بسته به میزان اهمیت و سطح امنیت آن دسته بندی می‌شود.

  • تحلیل رمزنگاری (Cryptanalysis):

تحلیل رمزنگاری در واقع علم تحلیل و بررسی بر روی رمزها و عملیات رمزگذاری است که با فهمیدن نقاط ضعف سیستم رمزگذاری و بدون داشتن هیچ کلیدی می‌تواند به داده اصلی دست پیدا کند، این عمل به صورت مجرمانه بوده اما باید گفت با توجه به گسترش و توسعه تکنولوژی هر چقدر هم که شخص توانایی و استعداد به خصوصی در فهمیدن و تحلیل داده‌ها داشته باشد باز هم قادر به استخراج اطلاعات نخواهد بود بنابراین تحلیل رمزنگاری در جامعه امروز هم خیلی موثر نیست.

بنابراین جهت پیشرفت در مسیر رمزگذاری داده‌ها بهتر است پیش از آموزش رمزنگاری و پیاده سازی آن حتماً با این مفاهیم آشنا شده و آن ها را درک نماییم.

" اهمیت برگزاری انتخابات توسط یک سامانه انتخابات بی‌طرف"

انواع رمزنگاری‌

رمزگذاری به طور کلی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

1. رمزنگاری متقارن (Symmetric):

 رمزگذاری با کلید متقارن به این صورت است که فرستنده از کلیدهای مشابه برای رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می‌کند. از فواید رمزگذاری متقارن می‌توان به ساده بودن، افزایش سرعت عمل و کاهش توان قدرت پردازشی کمتر اشاره کرد و از مزایای آن جابه جا شده کلید مشترک است که امکان سرقت داده را افزایش می‌دهد لذا در موقعیت‌های حساس و امنیتی کاربردی نخواهد داشت.

2. رمزنگاری نامتقارن (Asymmetric):

 رمزگذاری با کلید نامتقارن به این صورت است که فرستنده از کلیدهای متفاوتی برای رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می‌کند و از آنجایی که کلیدی بین فرستنده و گیرنده جا به جا نمی‌شود امنیت بالایی دارد زیرا فقط قفل‌ها جا به جا می‌شود بنابراین اگر گیرنده کلید شخصی خود را گم کند فقط اطلاعات خودش قابل جاسوسی خواهد بود و پیام‌های فرستنده برای دیگر افراد قابل خواندن نخواهد بود، لذا از فواید رمزگذاری نامتقارن می‌توان به هویت و اعتبار سنجی برای هر شخص اشاره کرد.

3. رمزنگاری هیبریدی یا ترکیبی:

همانطور که در بخش‌های بالاتر دیدید رمزنگاری متقارن با استفاده از کلید انجام می‌شود و نامتقارن الگوریتم بر اساس کلید عمومی و خصوص انجام می‌گیرد که مثال بارز آن در بیت کوین است.

حال رمزنگاری هیبریدی، ترکیبی از رمزگذاری متقارن و نامتقارن است و زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم حجم زیادی از داده‌ها را با سرعت بالا رمزگذاری کرده و انتقال دهیم و همچنین اعتبار و هویت سنجی برای هر کاربر در نظر بگیریم تا در بستر اینترنت، امنیت برای تمامی کاربران برقرار شود.

سامانه انتخابات آنلاین چیست؟

سایت رای گیری آنلاین درواقع بستری تحت وب است که افراد می‌توانند از طریق آن وارد فضای مشارکتی انتخابات آنلاین شده و با بررسی رزومه و سوابق کاندیداها به کاندیدای مورد نظر خود رای داده و به طور کلی در انتخابات مجموعه و یا سازمان خود مشارکت کنند.

شرکت در رای گیری آنلاین از طریق سامانه هوشمند رای گیری مانند سامانه رای شمار فوایدی بسیاری برای آن شخص و یا در محیط بزرگتر یعنی شرکت و ارگانی که در آن جا در حال فعالیت است دارد که مهم‌ترین آن پیشبرد اهداف سازمان و بهبود عملکرد مدیران و مسئولان است.

رمزنگاری در سامانه آنلاین به چه صورتی است؟

از آنجایی که انتخابات یک فرآیند حساس است لذا نیاز دارد که حتماً در بخش‌های مختلف در سامانه رای گیری آنلاین، از جمله: تایید هویت، ورود به سیستم رای گیری جهت مشارکت، ثبت رای و در آخر اعلام نتایج به طور کلی در تمامی مراحل، موارد امنیتی درست اعمال شود زیرا شایستگی، محرمانگی، اثبات پذیری و قابل اعتماد بودن از نکاتی است که در هر سامانه انتخابات آنلاین باید اعمال شود.

" آیا سامانه‌های رای گیری آنلاین قابل اعتماد هستند؟"

رمزنگاری در سامانه رای گیری آنلاین رای شمار

همانطور که در بخش بالاتر گفته شد، بحث امنیت در انتخابات آنلاین بسیار مهم و ضروری است که از روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. رمز گذاری کلید متقارن، رمز گذاری کلید عمومی، امضاء دیجیتال، امضاء مخفی، شبکه ترکیبی و رمز گذاری هومومورفیک به عنوان روش‌های اصلی و پایه‌ای در طراحی سیستم‌های رای گیری الکترونیکی مانند اپلیکیشن رای گیری به کار می‌روند.

سامانه رای گیری آنلاین با کمک سیستم تایید احراز هویت توانسته فضایی امن و خصوصی برای هر یک از افراد شرکت کننده در انتخابات را مهیا کند و به کمک امضای دیجیتال از طرف رای دهندگان، آرای آنان را در سامانه دخیره کند.

یکی از افتخارات ما رضایت و اعتماد مشتریانی است که انتخابات خود را از طریق سامانه انتخابات آنلاین رای شمار انجام داده‌اند زیرا تمامی موارد رمزنگاری، احراز هویت، امضای الکترونیکی و به طور کلی امنیت در تمامی مراحل برگزاری انتخابات الکترونیکی در سامانه اعمال شده است. لذا افرادی که تمایل به برگزاری انتخابات آنلاین سالم و رمزنگاری شده Encryption هستند سامانه رای گیری آنلاین رای شمار بهترین گزینه خواهد بود.

  • توسط:
  • بازدید: 1851
  • تاریخ نشر: 1400/03/25