. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

انتخابات آزاد و منصفانه

اخبار سایت

انتخابات آزاد و منصفانه

انتخابات آزاد و منصفانه

در یک انتخابات آزاد و منصفانه، هر فردی که حق رای داشته باشد و مایل به رای دادن باشد، حق دارد به عنوان رای دهنده رای خود را با اطمینان از صحت و درستی انتخابات به صورت اینترنتی و یا حضوری به ثبت برساند. در یک انتخابات آزاد و منصفانه همه کاندیدای ثبت شده از حقوق برابر برای رقابت در انتخابات برخوردار باشند. در زیر هفت جنبه مهمی که انتخابات آزاد و عادلانه را به تصویر می‌کشند، آورده شده است:

"نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین"

  1. محرمانگی آرا: محرمانه بودن رای گیری به این معناست که در طول یک انتخابات، هر یک از رای های ثبت شده ناشناس باقی بماند و رای دهندگان رای خود را در یک فضای خصوصی و بدون دخالت افراد دیگر به ثبت میرسانند . این محرمانگی در آرا در مقابله با حواشی ناشی از فاش شدن رای بسیار مهم است زیرا رای دهندگان نمی دانند چه کسی به چه کسی رای داده است.
  2. عاری از فساد: برای اینکه انتخابات آزاد و منصفانه دیده شود، باید عاری از دخالت بیجای افراد نامرتبط و یا با اهداف و مقاصد خاص باشد. کسانی که در روند انتخابات دخیل هستند نیز باید از هرگونه رفتار نادرست که منجر به فساد می شود اجتناب کنند.
  3. توسط یک نهاد مستقل انجام می شود: انتخابات باید توسط یک نهاد مستقل برگزار شود تا آزاد و منصفانه تلقی شود. برای مثال استفاده از یک سامانه رای گیری آنلاین با توجه به آنکه در هیچ انتخاباتی ذینفع نبوده و بستری مطمئن برای اخذ آرا فراهم کرده می تواند یک گزینه قابل اطمینان برای برگزاری انتخابات باشد.
  4. شفافیت: شفافیت در ایجاد اعتماد برای کاندیدا و رای دهندگان و اطمینان از آنکه فرآیند انتخابات واقعاً آزاد و منصفانه است، حیاتی است. انتخابات شفاف، انتخاباتی است که باز باشد و به راحتی توسط ذینفعان مربوطه از جمله کاندیدا، ناظران و حتی رای دهندگان قابل بازرسی یا مشاهده باشد. ذینفعان باید بتوانند با اطمینان بررسی کنند که در روند برگزاری انتخابات بی نظمی وجود ندارد. این شفافیت در عین حال بایستی در تمام مراحل اصل محرمانگی را رعایت نماید.
  5. بی طرفی: انتخابات باید به شیوه ای بی طرفانه، کارآمد، دقیق و پاسخگو برگزار شود. هیچ گونه تعصبی از سوی مدیران نباید وجود داشته باشد و با همه متقاضیان باید به طور یکسان با انصاف رفتار شود.
  6. دقت: همچنین باید نهایت دقت را رعایت کرد تا اطمینان حاصل شود که شمارش آرای داده شده به درستی انجام می شود تا نتایج، بازتابی واقعی از انتخاب رای دهندگان باشد. افرادی که مسئولیت مدیریت انتخابات را بر عهده دارند، باید مسئولیت های خود را همانطور که انتظار می رود انجام دهند و برای آزاد و عادلانه بودن انتخابات به مشارکت کنندگان پاسخگو باشند.
  7. قابل اثبات بودن: پس از برگزاری انتخابات در یک سامانه رای گیری آنلاین بتوان نتایج بدست آمده را صحه گذاری کرد و با در اختیار قرارداد ریز تراکنش ها به ذینفعان این اطمینان را بدهند که هر تراکنش به درستی در سامانه ثبت شده و قابل ره گیری و قابل پیگیری هست البته اینجا هم کاملا بایستی اصل محرمانگی حفظ شود.

"دردسرهای انتخابات سنتی چیست و چگونه از آن‌ها دوری کنیم؟!"

با در نظر گرفتن موارد بالا و مقایسه آن با شیوه سنتی برگزاری انتخابات، در می یابیم که برگزاری انتخابات توسط یک سامانه رای گیری آنلاین در حالی که در جنبه های مالی و زمانی به نفع برگزارکنندگان است، از طرفی در برگزاری سالم و بدون مشکل یک انتخابات نقش مهم و به سزایی دارد. سامانه رای گیری آنلاین رای شمار، یک سامانه کاملا مستقل است و به هیچ نهادی وابسته نیست، در نتیجه مهم ترین هدف سامانه رای شمار، برگزاری انتخابات در بهترین شرایط برای تمامی مشارکت کنندگان است. در سامانه رای شمار، تمامی آرا به محض ثبت رای توسط سیستم، رمزنگاری شده و هیچ کس به غیر از خود رای دهنده امکان مشاهده رای را ندارد. در راستای شفافیت نیز تمامی شرایط برای تمام رای دهندگان و کاندیدا یکسان بوده و همه میتوانند فرایند رای گیری در رای شمار را از طریق لینک های راهنما مشاهده کنند و در آخر، آرا توسط سیستم و با دقت حداکثری شمارش شده و نتایج با هولوگرام رای شمار آماده اعلام به رای دهندگان است.

  • توسط:
  • بازدید: 1508
  • تاریخ نشر: 1401/03/01