. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

فواید پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین

فواید پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین

فواید پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین

استفاده از اینترنت و انواع ارتباط توسط آن در دهه گذشته به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به افزایش فعالیت‌های ارتباطی در این برهه زمانی، فعالیت‌های تحقیقاتی درباره اجتماعات مجازی، انواع روابط آنلاین و بسیاری موارد دیگر به همان نسبت بیشتر شده است. تکنولوژی تحقیقات از طریق نظرسنجی آنلاین نسبتا جوان و در حال توسعه است. فرایند پیاده سازی و انجام آن تا همین چند سال پیش چندان کار ساده‌ای نبود و پروسه‌ای زمان طولانی‌ای داشت.

آشنایی با مفاهیم تحت وب، HTML و برنامه‌نویسی از جمله پیش نیاز‌های آن بود. اما امروزه سرویس‌های ارائه دهنده خدمات نظرسنجی انلاین مانند نظرسنجی انتخابات آنلاین (برای یک سامانه هوشمند) و پرسشنامه آنلاین انجام تحقیقات را بسیار در دسترس و ساده‌تر کرده است. در این مقاله به ده مورد از فواید استفاده از این سرویس‌ها در روند جمع آوری داده و انجام تحقیقات می‌پردازیم. ابتدا با یک تعریف از نظر سنجی شروع می‌کنیم.

پرسشنامه آنلاین چیست و چه فوایدی دارد؟

شاید تعریف دقیقی برای پرسشنامه آنلاین وجود نداشته باشد، اما به طور کلی پرسشنامه آنلاین، یک نظرسنجی تحت وب است که شرکت‌ها برای ارسال و یا دریافت اطلاعات از مخاطبین خود از آن استفاده می‌کنند. داده‌های موجود در این پرسشنامه اینترنتی به شرکت‌ها امکان یافتن طیف مشتری، اطلاع از دیدگاه آن‌ها و یک ابزار ضروری برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات است که راه را برای پیشرفت شرکت‌ها روشن می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نظرسنجی آنلاین مقاله "انتخابات، نظرسنجی، همه پرسی" بررسی نمایید.

فواید نظرسنجی آنلاین چیست؟

نظرسنجی آنلاین مانند نظرسنجی انتخابات آنلاین که از طریق سامانه هوشمند رای گیری برگزار می‌گردد، شامل پرسش و پاسخ‌های متفاوت و مختلف در خصوص نحوه عملکرد یک سازمان است که پاسخ به این سوالات توسط کاربران می‌تواند وضعیت آن سازمان و یا شرکت را بهبود ببخشد.

1. سرعت

یکی از فواید نظرسنجی آنلاین به زمان می‌توان اشاره کرد، زمان مورد نیاز برای تکمیل یک نظرسنجی آنلاین به طور میانگین دو-سوم کمتر از نظر سنجی‌های سنتی است. شما به دلیل آنکه اطلاعات سیستمی و آنلاین جمع میشوند لازم نیست منتظر برگشتن برگه‌های کاغذی بمانید و زمان برگشت بازخورد عملا آنی است.

2. ارزان

از دیگر فواید نظرسنجی آنلاین مانند نظرسنجی انتخابات آنلاین در یک سامانه آنلاین رای گیری، ارزان بودن آن است، استفاده از نظرسنجی آنلاین هزینه‌های کل تحقیقات را کاهش می‌دهد. صرفه جویی در هزینه زیاد چاپ برگه‌های کاغذی و پخش و جمع آوری آن، همچنین زمان زیادی که قبلا صرف وارد کردن نتیجه نظرسنجی در یک پایگاه داده می‌شد نیز از میان رفته است. تمامی داده‌ها در هر زمانی قابل مشاهده است.

3. دقیق

حاشیه خطا در برگزاری آنلاین یک نظرسنجی به دلیل آنکه مخاطبان پاسخ خود را وارد سیستم می‌کنند به طور قابل توجهی پایین است. در سیستم سنتی، به دقت افراد در ورود جواب‌ها تکیه می‌شود که خطای انسانی در انجام یک کار تکراری اجتناب ناپذیر است.

4. تحلیل سریع

از دیگر فواید نظرسنجی آنلاین تحلیل سریع داده است زیرا نتایج نظرسنجی انلاین در لحظه قابل مشاهده است و می‌توان در هر زمانی آن را تحلیل و بررسی کرد. استخراج نتایج در قالب یک فایل و طرح جداول آماری در هر مرحله از نظرسنجی از امکانات  این گونه نظرسنجی هاست.

5. مشارکت بیشتر

بسیاری از مردم به اینترنت دسترسی دارند و ترجیح می‌دهند به جای نوشتن نظر خود در یک برگه یا اعلام آن از طریق تلفن، با چند کلیک نظر خود را ثبت کنند. با یک نظرسنجی آنلاین مانند نظرسنجی انتخابات آنلاین در یک سامانه هوشمند رای گیری، افراد می‌توانند زمانی مشخص را به انتخاب خود برای انجام نظرسنجی اختصاص دهند و زمان کمتری را برای انجام آن صرف کنند.

6. استفاده آسان برای پژوهشگران

یکی از فواید نظرسنجی آنلاین در افزایش راندمان و صرفه جویی زمان پژوهشگران است. داده‌ها برای بررسی دقیق‌تر و جزئی‌تر می‌تواند بدون وقفه به برنامه‌ای تخصصی برای تحلیل منتقل شوند.

7. هدفمند کردن

نظرسنجی آنلاین یک فرصت برای حک برند و نام شرکت در ذهن مخاطب است. استفاده از لوگو، عکس محصولات و لینک در نظرسنجی می‌تواند آن را شکیل کند. دسترسی به نظرسنجی انلاین از طریق موبایل نیز درصد مشارکت را بالا می‌برد لذا از فواید نظرسنجی انلاین می‌توان به هدفمند بودن آن اشاره کرد.

8. صادقانه

محققان بازاریابی دریافته‌اند که مخاطبان به طرز چشمگیری مایل به شرکت در نظر سنجی آنلاین هستند و از نظرسنجی کاغذی و تلفنی به دلیل زمان بر بودن و سوالات جزئی‌تر دوری می‌کنند. با طراحی یک نظرسنجی مرتبط، مردم صادقانه‌تر پاسخ خواهند داد.

9. گزینشی

از دیگر فواید نظرسنجی آنلاین گزینشی بودن آن است که با رصد کاربران، می‌توان کاربرانی که مورد نظر هستند را به سمت نظرسنجی هدایت کرد. این می‌تواند  بازخوردهای دقیق‌تری را در ارتباط با تحقیقات شما ارائه دهد.

10. انعطاف پذیر

آخرین موارد قابل اشاره درخصوص فواید نظرسنجی انلاین مانند نظرسنجی انتخابات آنلاین، تعداد و ترتیب سوالات است که می‌تواند تغییر کند و سوالات با توجه به جواب‌های قبلی می‌تواند رد شوند. بدین ترتیب خود مشارکت کننده می‌تواند با جواب‌های خود به نظرسنجی شکل دهد.

در نهایت، استفاده از نظرسنجی و پرسشنامه آنلاین یک راه بسیار خوب برای افراد و شرکت‌ها برای انجام تحقیقات است. استفاده از آن آسان و ارزان است و زمان کمتری برای مشارکت و دریافت داده صرف می‌شود.

  • توسط: رای شمار
  • بازدید: 3309
  • تاریخ نشر: 1399/09/26

مطالب مرتبط

پرسش نامه آنلاین

پرسش نامه آنلاین چیست؟

ادامه ...

نظرسنجی انلاین

نظرسنجی‌ انلاین چیست؟

ادامه ...

چرا پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین

لزوم استفاده از پرسشنامه‌ و نظرسنجی آنلاین چیست؟

ادامه ...

نظر سنجی آنلاین موثر و مفید

چگونه یک نظرسنجی آنلاین موثر داشته باشیم؟

ادامه ...

فواید پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین

فواید پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین

ادامه ...