. سامانه رای شمار چرا رای شمار؟ رایگان شروع کن راهنمای رای شمار بلاگ اخبار مشتریان ما
ورود/ ثبت نام

امنیت سایبری و محرمانگی در انتخابات آنلاین

امنیت سایبری و محرمانگی در انتخابات آنلاین

امنیت سایبری و محرمانگی در انتخابات آنلاین

امنیت سایبری چیست؟

فضای سایبری در واقع همان دنیا مجازی‌ است که با متصل کردن کامپیوترها، دستگاه‌های با قابلیت اتصال به اینترنت، سرورها، روترها و سایر مولفه‌هایی که زیرساخت اینترنت را شکل می‌دهند، پدید می‌آید.

اما نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که چگونه امنیت را در فضای سایبری ایجاد کنیم که هیچ گونه مشکلی در این خصوص پیش نیاید و هیچ خطری سازمان را تهدید نکند تا راحت بتوان در این فضا به خوبی فعالیت داشت.

در مقاله امنیت وب و اهمیت آن در ارتباط با مفاهیم اصلی اینکه امنیت وب چیست و ابزارهای امنیت وب سایت شامل چه مواردی می‌شود، صحبت کردیم. امنیت وب سایت جنبه‌های متفاوت و گسترده‌ای دارد که شاید مهم‌ترین جنبه آن حفاظت از داده‌ها و اطلاعات کاربران است.

در حقیقت این مقاله به اصل محرمانگی داده‌ها از هر دو نگاه سایبری یا قانونی و همچنین اخلاقی در انتخابات آنلاین اشاره می‌کند.

اهداف امنیت سایبری

امنیت سایبری در واقع زیر ساخت اصلی شرکت است. از مهم‌ترین اهداف امنیت سایبری در یک سیستم، موفقیت در توانایی حفاظت از اطلاعات اختصاصی و داده‌های مشتری در مقابل هکرها و افرادی که قصد نفوذ و سوء استفاده از اطلاعات را دارند، می‌باشد.

امنیت سایبری باید با همین هدف در صدر تمامی برنامه‌هایمان قرار گیرد به طوری که چه کاربر خانگی باشیم چه درگیر کسب و کارهای بزرگ باشیم، باید امنیت اطلاعات و حفط حریم شخصی خود را در اولویت و دستور کار خود قرار دهیم.

به عنوان مثال در برگزاری انتخابات آنلاین و رای گیری اینترنتی که بحث اخلاقیات و محرمانگی داده‌ بسیاری از افراد در میان است بهتر است امنیت سایبری را جدی بگیریم زیرا در غیر اینصورت هویت و کسب و کار سامانه برگزار کننده انتخابات زیر سوال می‌رود.

" آیا سامانه‌های رای گیری آنلاین قابل اعتماد هستند؟"

اهمیت امنیت سایبری

اهمیت امنیت سایبری در دنیای مدرن و تکنولوژی پیشرفته امروزه بسیار بالا است زیرا در صورت عدم رعایت اصول ایمنی در بخش‌های مختلف مانند داده‌ها و اطلاعات می‌تواند آسیب‌های جدی وارد نماید که گاه ممکن است به نابودی یک سازمان ختم شود.

تهدیدات سایبری با سرعت زیادی رشد می‌کند و هر ساله تعداد رخنه‌ها در حال افزایش است به طوری که پیش ‌بینی شده تا سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۴ میلیارد دلار باید صرف امنیت سایبری شود. معمولاً بیشتر رخنه‌ها درخصوص حمله به سرویس‌های پزشکی، عمومی و مالی است.

امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها

اطلاعات با توجه به میزان آسیب‌هایی که در صورت قرار گرفتن در دست افراد متفرقه می‌تواند متحمل شود، طبقه بندی می‌گردد. از نگاه امنیت سایبری، حفاظت از داده‌ها را می‌توان به سه بخش محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن تقسیم کرد. که در ادامه این مقاله به طور کامل توضیح خواهیم داد.

امنیت سایبری

  • یکپارچگی

یکپارچگی، تضمین می‌کند که داده‌ها دستکاری نشده باشند به طوری که اگر شخصی بخواهد فایلی را به طور عمد یا سهو حذف کند یکپارچگی آن به خطر می‌افتد. بنابراین در شرایطی که نیاز به تغییر داده است، داده‌ها فقط توسط افراد احراز شده قابل ویرایش هستند و وقتی از آن‌ها استفاده نمی‌شود، در حالت اولیه خود باقی می‌مانند. یکپارچگی با استفاده از مکانیزم‌های امنیتی مانند رمزگذاری و هش کردن داده‌ها اجرا می‌شود.

  • در دسترس بودن

در دسترس بودن، تضمین می‌کند که اطلاعات و منابع در دسترس کسانی است که به آنها نیاز دارند. این برنامه با استفاده از روش‌هایی مانند تعمیر و نگهداری سخت افزار، پچ کردن نرم افزار و بهینه سازی شبکه اجرا می‌شود. از دستگاه‌های سخت افزاری اختصاصی می‌توان برای محافظت در برابر خرابی و داده‌های غیرقابل دسترسی به دلیل اقدامات مخرب مانند حملات توزیع شده (DDoS) استفاده کرد.

  • محرمانگی اطلاعات

در مثلث امنیت اطلاعات، محرمانگی به معنای دسترسی اطلاعات حساس فقط برای افراد احراز شده و جلوگیری از دسترسی افراد متفرقه است که این مورد با استفاده از مکانیزم‌های امنیتی مانند نام کاربری، گذرواژه و رمزگذاری پیاده سازی می‌شود.

بنابراین ما بعد سایبری محرمانگی اطلاعات را به طور خلاصه بررسی کردیم، حال به بعد اخلاقی و قانونی محرمانگی اطلاعات در مواردی همچون برگزاری انتخابات آنلاین و رای گیری اینترنتی می‌پردازیم.

در انتخابات حضوری، صرفاً اخذ رای به صورت رو در رو و شمارش دستی آرا، تا حدودی مفهوم محرمانه بودن را نفی می‌کند و می‌تواند باعث بروز ابهامات درباره نتیجه نهایی انتخابات شود.

هنگام برگزاری انتخابات آنلاین، محرمانه بودن آرا همیشه یک نکته مهم است. آرای انتخابات آنلاین باید محرمانه و در چارچوب‌های اخلاقی و قانونی اصل محرمانگی آرا، حفظ شود لذا اهمیت امنیت سایبری در اینجا جایگاه خود را پیدا می‌کند.

امنیت سایبری و انتخابات آنلاین سالم و ایمن

در خصوص داشتن انتخابات اینترنتی سالم و ایمن باید گفت که شفافیت نحوه ثبت رای، انواع روش‌های مشارکت و ارائه رسید رای گزینه‌هایی است که یک سامانه رای گیری جهت اطمینان به رای دهنده، مستلزم فراهم کردن آن است.

" نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم و آنلاین"

مطابق قوانین عرف انتخابات، آرای اخذ شده می‌بایست کاملاً مخفی باشد و برملا شدن آن فقط در صورت رضایت رای دهنده باید صورت گیرد. اطمینان دادن به رای دهندگان انتخابات به این منظور که آرای آن‌ها به صورت محرمانه باقی می‌ماند از اهمیت بالایی برخوردار است و درصد مشارکت در انتخابات را بهبود می‌بخشد لذا محرمانگی اطلاعات را باید در نظر داشته باشیم.

سامانه رای شمار با در نظر گرفتن و پیاده سازی تمام نکات امنیتی و قانونی در فضای سایبری، ضمن برگزاری انتخاباتی امن، به رای دهندگان نیز این اطمینان را می‌دهد که تمامی آرا در همه مراحل مخفی بوده و تنها خود رای دهنده از رای خود مطلع است لذا امنیت سایبری و حفظ محرمانگی دو اصل بسیار مهم در سامانه برگزاری انتخابات آنلاین است.

  • توسط: رای شمار
  • بازدید: 1820
  • تاریخ نشر: 1400/05/19

مطالب مرتبط

انتخابات آزاد و منصفانه

انتخابات آزاد و منصفانه

ادامه ...

وظایف و اختیارات

وظایف و اختیارات مجریان در انتخابات آنلاین

ادامه ...

انتخابات آنلاین

حقوق رای دهندگان در انتخابات آنلاین

ادامه ...

تهدیدات امنیتی

رایج‌ترین و خطرناک‌ترین تهدیدات امنیتی

ادامه ...

گواهی SSL

گواهی SSL چیست؟

ادامه ...

امنیت سایبری و محرمانگی در انتخابات آنلاین

امنیت سایبری و محرمانگی در انتخابات آنلاین

ادامه ...

صندوق رای اینترنتی

صندوق‌ رای در بستر اینترنت

ادامه ...

امنیت وب و اهمیت آن

امنیت وب و اهمیت آن

ادامه ...

نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم

نحوه اجرای دقیق و موثر انتخابات سالم و آنلاین

ادامه ...

تفاوت برگزاری انتخابات حضوری با رای گیری آنلاین

تفاوت برگزاری انتخابات حضوری با رای گیری آنلاین

ادامه ...

اپلیکیشن رای گیری آنلاین و رایگان رای شمار

مزایای استفاده از اپلیکیشن رای گیری

ادامه ...

شفافیت در انتخابات

تضمین شفافیت در انتخابات آنلاین

ادامه ...

رمزنگاری در سامانه رای گیری آنلاین

رمزنگاری در سامانه‌ رای گیری آنلاین

ادامه ...

قواعد مهم در سامانه آنلاین

قواعد مهم که در هر سامانه آنلاین باید رعایت شود!

ادامه ...

احراز هویت در سامانه‌های آنلاین راگیری

احراز هویت در سامانه‌های آنلاین راگیری

ادامه ...

نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین

نکات مهم در برگزاری انتخابات آنلاین

ادامه ...

آیا سامانه رای گیری آنلاین قابل اعتماد هستند؟

آیا سامانه‌های رای گیری آنلاین قابل اعتماد هستند؟

ادامه ...

سامانه هوشمند رای شمار

سامانه هوشمند رای گیری

ادامه ...

رای گیری الکترونیکی

ویژگی‌های سامانه رای گیری الکترونیکی

ادامه ...

رای گیری الکترونیکی را از کجا شروع کنم ؟

رای گیری آنلاین و الکترونیکی را از کجا شروع کنم ؟

ادامه ...

انتخابات مدارس

انتخابات در مدارس

ادامه ...

سیستم انتخابات

انتخابات، نظرسنجی، همه پرسی

ادامه ...